elevator yell & pitch

Elevator yell & pitch: met deze 6 zinnen maak je gegarandeerd indruk op elk netwerkevenement

Wie kent ‘m niet: de elevator pitch. Je stapt in de lift en moet in een paar verdiepingen aan iemand uitleggen wie je bent en wat je doet. PANIEK! Want wat vertel je, en wat niet? Jezelf en je bedrijf verkopen en aanprijzen is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste mensen gaan ratelen als ze de vraag krijgen “wat doe je eigenlijk?”. Als jij dat doet, is dit artikel voor jou. Nooit meer ratelen, niet meer twijfelen aan wat je moet vertellen. Ik geef je 6 zinnen waarmee het in één klap duidelijk is wie je bent en wat je doet met jouw (nieuwe) bedrijf. Maak kennis met de elevator yell & pitch!

Door Merel Lamboo, founder en Hoofd Cheerleader van Hoera een Bedrijf

Zelf raakte ik voorheen nogal in paniek als mensen aan me vroegen wat ik doe, maar vooral omdat ik mezelf een multipassionate ondernemer vind: ik vind veel dingen leuk en kan ook best wel veel. Mijn antwoord op die vraag is de afgelopen jaren dan ook al minimaal honderd keer veranderd. Irritant, want ik wil niet overkomen als wispelturig. Of onzeker. Of “ondernemer-als-een-kip-zonder-kop”.

Hoe wil je onthouden worden?

Toen ik de elevator yell en pitch ontdekte, leerde ik dat het ook anders kan. Inmiddels kan ik deze 6 zinnen opdreunen als je me ‘s nachts wakker maakt, zonder te stotteren. Beetje creepy, dat ben ik met je eens. Maar het werkt wel.

via GIPHY

Door jouw elevator yell & pitch “in te studeren”, zorg je ervoor dat je:

  1. met meer zelfvertrouwen jezelf en je bedrijf verkoopt
  2. meteen duidelijk bent over WAT je doet – en belangrijker nog, wat je OPLEVERT voor je klanten / doelgroep
  3. eerlijk bent over VOOR WIE je er bent (en dus ook voor wie niet)
  4. makkelijker te onthouden (en daarmee “door te verkopen”) bent

Dat zijn een hoop vliegen in één pitch. Ben je er klaar voor?

Zo werkt de Elevator Yell & Pitch

Dit is het idee: een Elevator Yell is één zin, waarmee je interesse wekt voor wie je bent en wat je doet. Je kunt ‘m meteen doorpakken naar de pitch, maar de zin zou op zichzelf staand genoeg info moeten geven over wat je doet.

Een Yell is 1 zin, meestal opgebouwd als: ik ben [naam] en ik [help/doe/maak/zorg] [doelgroep] [resultaat]

Bijvoorbeeld: ik ben Merel en ik help startende ondernemers een feestelijke én vliegende start maken met hun bedrijf.

In je Elevator Pitch pak je dan door met de woorden: “dat doe ik door…” waarna je een samenvatting geeft van de dingen die je doet. Probeer dit écht te beperken tot 5 á 6 zinnen, omdat mensen nu eenmaal een korte aandachtsspanne hebben. In mijn geval klinkt dat zo:

Dat doe met mijn platform, Hoera een Bedrijf. We hebben een cadeaubox waarmee je de start van je bedrijf kunt vieren, en daarnaast doe ik mentorsessies waarin ik samen met ondernemers werk aan het opbouwen van hun bedrijf. Ook interview ik startende ondernemers voor de podcast en schrijf ik blogs voor onze website, omdat ik erin geloof dat we onwijs veel van elkaar kunnen leren en niet allemaal dezelfde fouten hoeven te maken.

Waarom blijf je hierdoor beter hangen?

Als je jouw verhaal en bedrijf in deze 6 zinnen weet te verpakken, blijf je gegarandeerd beter hangen bij de mensen aan wie je het vertelt. Dat komt hierdoor:

  • je benoemt meteen voor wie je er bent.
    Door vanaf je eerste zin duidelijk te zijn over voor wie je er bent, kan degene aan wie je dit vertelt gelijk bedenken of dat wat je doet interessant is voor hen. Als dat wel zo is, kun je door met je pitch. Maar als ik niet tot jouw doelgroep behoor en ook niemand ken die eventueel iets aan jouw diensten zou hebben*, scheelt het ons allebei en hoop tijd en onnodige “small talk” als ik meteen kan zeggen: “tof, maar daar kan ik zelf niets mee.” Kun jij snel verder naar mensen die er wél wat mee kunnen en willen.
  • je benoemt welk resultaat je behaalt voor of met je klanten.
    Mensen zijn nu eenmaal resultaatgericht: die willen weten wat ze aan je hebben. Op een netwerkevent, in de lift of op je LinkedIn profiel** heb je geen tijd om de hete brij heen draaien. Je wilt snel indruk maken!

*Bijkomend voordeel: door je pitch te verpakken in maximaal 6 zinnen, is ‘ie ook nog eens makkelijker te reproduceren. Als ik weet dat jij X doet voor Y en daarmee zorgt dat zij Z behalen, kan ik dat makkelijker onthouden én doorvertellen dan als jij een of ander warrig verhaal ophangt waarvan je zelf ook niet echt onder de indruk bent. Zo kan ik je weer beter koppelen aan iemand die een klant van je zou kunnen worden!

via GIPHY

**Netwerkevenement, LinkedIn profiel, CV: gebruik ‘m overal!

Zo’n elevator yell & pitch werkt natuurlijk heerlijk op een netwerkevenement, maar hij doet ‘t ook prima op je LinkedIn profiel! Of op je CV, op de kringverjaardag van de buurman, als je kennismaakt met de makelaar van je nieuwe kantoor: ik zet ‘m echt overal in. Het grootste voordeel – naast het feit dat ik geen rode vlekken meer in m’n nek krijg als de vraag “wat doe je eigenlijk” gesteld wordt – vind ik dat je meteen ziet of iemand het interessant vindt wat je doet, of niet. Scheelt me echt een hoop onnodig ge-uitleg aan mensen die toch weinig interesse hebben.

P.S. Another day, another pitch

Stiekem heb ik inmiddels meerdere elevator yells & pitches, omdat ik nog een bedrijf heb. Daarin werk ik als Communicatieadviseur en copywriter, dus dan zeg ik: “ik ben Merel en ik werk als communicatieadviseur en copywriter voor MKB-bedrijven. Ik help ze om hun huistaal vast te leggen en hun verhaal te vertellen. Dat doe ik door websiteteksten, blogs en (e)boeken voor ze te schrijven, maar ook door merktaalsessies te doen en communicatietrainingen te geven.”

Het is helemaal niet erg om een paar verschillende elevator yells & pitches achter de hand te hebben, zeker als je verschillende dingen doet. Als ik naar een netwerkevenement ga bereid ik mezelf altijd voor: in welke rol ga ik naar dit evenement? Ben ik daar “namens” Hoera een Bedrijf of als copywriter? Soms is het een combinatie, dan wordt m’n pitch iets langer. Afhankelijk van het doel dat ik wil bereiken met mijn pitch, oefen ik ‘m in de auto een paar keer zodat ‘ie soepeltjes van de tong rolt als iemand me vraagt “wat doe je eigenlijk”.

Online Netwerk borrel: kom je elevator yell & pitch oefenen!

Elke derde vrijdag van de maand organiseren wij de Hoera een Bedrijf (online) netwerk borrel! De eerste is a.s. vrijdag en er is nog plek. Meld je aan via deze link en oefen je elevator yell & pitch alvast, want die ga je nodig hebben 😉 Leuk om je daar te zien!

Foto: Sung Jin Cho on Unsplash

Hoera een Bedrijf

Mailtje ontvangen als er een nieuw artikel online staat?

Volg ons op social media

Merel

Merel

Ik ben freelance conceptontwikkelaar en copywriter, én de eindbaas van Hoera een Bedrijf! Op mijn diploma staat "Docent Dans", maar ik werkte sinds het behalen daarvan in de sales, detailhandel en marketing. Mijn vorige werkgever zei, toen ik mijn ontslag indiende, dat ik "echt geen ondernemend type" ben. Inmiddels run ik twee bedrijven en help ik andere ondernemers om hun zaakjes op de rit te krijgen. Beste keuze ever!

1 reactie op “Elevator yell & pitch: met deze 6 zinnen maak je gegarandeerd indruk op elk netwerkevenement”

  1. Pingback: 7 dingen waar je aan moet denken als je een eigen bedrijf start! | Hoera een bedrijf

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *